Karolina Brzezicka o
warsztacie genderowym, realizowanym w wyniku dyskusji po spektaklach „Jestem” i
„Męska podróż na Południe”
(…) Istnieją słowa wytrychy, o których każdy coś tam
słyszał, ale nikt do końca nie wie, z czym to powiązać. Odzwierciedliło to
dyskusja po spektaklach, w których poruszono wiele kwestii, takich jak dyskryminacja
czy tożsamość. Artyści w „Jestem” i „Męska podróż na południe” postawili
pytanie, co to znaczy być kobietą a co mężczyzną i nie dal jednoznacznej
odpowiedzi. Symptomatyczny był wybuch gromkiego śmiechu jednego z uczestników
podczas rozmowy o trudności w zdefiniowaniu się jako mężczyzny/kobiety. Brak
argumentacji o powodach tego nagłego wybuchu można rozumieć na kilka sposobów.
Albo panuje głęboka świadomość, że definiowanie tożsamości płciowej jest
problematyczne albo przeświadczenie o oczywistej odpowiedzi na to pytanie.
Dyskusji towarzyszyły duże emocje, co przekładało się na jej wielowątkowość.
Przeplatające się tematy oscylowały wokół języka, sytuacji społecznej, filozofii
czy historii. Publiczność podzieliła się na dwa obozy – zwolenników oraz przeciwników
tez gen derowych. Warsztat miał na celu przedłużenie późnowieczornych dywagacji
w systematyczną analizę. (…)
Świetnie merytorycznie przygotowany warsztat, bogaty w
niezwykle ciekawe uczestniczki, zakończył się burzliwą dyskusją na temat
języka. (…)Że słowa są nie przeźroczyste, zwłaszcza przekleństwa i wyrażenia
potoczne, powiedzonka, frazeologizmy, i to właśnie język zdradza nasze
intencje. (…)„Jestem” Teatr Realistyczny Skierniewice |
„Męska podróż na
Południe”, spektakl Krzysztofa Dziemiana, Marcina Lewonia, Krzysztofa
Rudowicza, Tobiasza Żuka
|
0 komentarze:
Prześlij komentarz